Můžu si rogalo vyzkoušet?
Samozřejmě! Většina instruktorů nabízí "seznamovací kurz". Jde často o jednodenní akci, kde se seznámíte s rogalem, způsobem startu a přistání. Během seznamovacího kurzu si pod vedením instruktora vyzkoušíte krátké lety, v nízké výšce. To vše na bezpečném cvičném kluzáku. Další cestou je také let se zkušeným pilotem na tandemovém křídle.
Jak dlouho trvá výcvik?
Výcvik probíhá často individuálně. Většina pilotů získá pilotní průkaz ve své první sezóně. První lety z větší výšky absolvujete již po pár dnech kurzu. Žádný instruktor Vám nemůže slíbit, že budete mít za tři měsíce pilotní průkaz. Záleží také na přízni počasí a Vaší šikovnosti.
Je rozdíl mezi padákovým kluzákem a rogalem?
Rogalo je z hlediska letového rozsahu bezpečnější. S rogalem můžeme bezpečně létat v podmínkách, které jsou pro padákový kluzák nebezpečné. Rogalo je křídlo pevné konstrukce a nehrozí proto za letu jeho kolaps v turbulentnci. Lépe se překonává silný vítr. Sportovní rogala dnes létání přes 100 km/h, zatímco padáky pouze do 55 km/h. Díky tomu se můžeme dostat do vzduchu také pomocí vleku za ultralehkým motorovým letadlem.
Jak se udržíme ve vzduchu?
Při plachtění využíváme vzestupné proudy, ve kterých za letu získáváme výšku, stejně jako ptáci. Tyto proudy umožňují získat výšku až několik kilometrů. Na rogalu tak lze díky nim zůstat ve vzduchu hodiny a uletět až stovky kilometrů. Existuje více druhů vzestupného proudění. A každý plachtař se je postupem času naučí hledat a využít. Jakmile se pilot naučí řídit stroj, jeho pozornost se přesouvá právě k meteorologii a plachtařské nauce.
Kolik stojí rogalo?
První vstupní investice je samotný pilotní kurz. Jeho cena se pohybuje okolo 10-15 tisíc. První výbava, ta opravdu začátečnická, kupuje-li se starší vyjde prakticky jako paraglidingové vybavení. Leckdy i levněji. Do vzduchu budete potřebovat křídlo, postroj a záložní padák. Starší výbava Vás může stát cca od 10 to 50 tisíc. Výhodou rogala, je že vám při správném zacházení vydrží celou desítku sezón. Samotné provozování sportu je z naší zkušenosti srovnatelné například s vodáckými sporty, či lyžováním. Finanční náročnost samotného létání je pak spojena hlavně s náklady na cestováním na letové terény.
Jak se dostanu do vzduchu? Kde se dá u nás létat?
Existuje několik způsobů jak vzlétnout. Původně rogala létala startem z kopce. Tímto způsobem létáme dodnes. Krásných horských terénů a kopců je u nás zhruba okolo desítky. Snad nejoblíbenější je Černá Hora v Krkonoších. Rogalisté mají na tomto kopci speciální výjimku a mohou na start vyjet autem. Oblíbenou formou startu je také tzv. odviják. Pilot je připnut na lano, které je odvíjeno z jedoucího vozu speciálním zařízením s několika bezpečnostními prvky. Tímto způsobem lze bez jakékoliv fyzické námahy získat bezpečně výšku 400-800 metrů a z ní odlétat v termice na dlouhé lety. S výkonnějšími rogaly startujeme také aerovlekem - tedy v závěsu za motorovým rogalem či ULL letadlem. V případě tohoto druhu startu je výška prakticky neomezená a pilot se může nechat vytáhnout do libovolné výšky.

Školy a instruktoři


Výuku létání zajišťují instruktoři létání dostupní na několika místech ČR. V rámci leteckého výcviku získáte znalosti o meteorologii, aerodynamice, sportovním plachtění a samozřejmě samotném řízení rogala. Pilotem se může stát prakticky každý, přestože závěsné létání na rogalu má svá specifika a je k němu potřeba základní fyzická zdatnost.

Pilotní kvalifikace v rámci legislativy České republiky lze získat pouze u kvalifikovaných instruktorů s pověřením Letecké Amatérské Asociace.